Hiperboliczne obniżanie wartości

Co to jest hiperboliczne obniżanie wartości? Dlaczego pewna kwota pieniędzy traci dla nas wartość z upływem czasu? Dowiedz się jak wykorzystać ten efekt w biznesie.

Na czym polega hiperboliczne obniżanie wartości?

Hiperboliczne obniżanie wartości to tendencja ludzi to wybierania natychmiastowej nagrody zamiast większej nagrody w dłuższej perspektywie. Innymi słowy nagroda jest wyżej ceniona jeżeli możemy ją otrzymać teraz, niż trochę większa nagroda w odległej przyszłości. Za wyjątkiem kiedy obie nagrody, mniejsza i większa, są oferowane w długiej perspektywie. W tym przypadku ludzie wolą większą nagrodę.

Przykład

Aby to lepiej zobrazować posłużę się przykładem. Gdyby zaoferować pewnej grupie 50$ teraz lub 100$ jutro, większość wybrałaby 100$. Jednak wraz z wydłużeniem czasu otrzymania 100$ w oczach ludzi maleje ich wartość. Dlatego, jeżeli zaoferujemy tej samej grupie 50$ teraz lub 100$ za rok, większość wybierze 50$, mimo, że to są te same kwoty, a różni je tylko czas uzyskania przez grupę. Natomiast jeżeli oddalimy obie nagrody mocno w czasie np. o 9 lat wtedy osoby mają do wyboru 50$ za 9 lat lub 100$ za 10 lat. Większość wybierze 100$, ponieważ w dłuższej perspektywie rok różnicy nie ma dla nich dużego znaczenia.

Jak firmy wykorzystuje hiperboliczne obniżanie wartości? Dystrybutor sprzętu AGD i RTV

Niektóre firmy odraczają w czasie płatność za swoje produkty. Dzięki temu, klienci zwracają mniejszą uwagę na wysokość ceny, a to pozwala firmie na ich podniesienie. Klienci mogą mieć produkt natychmiast i nie muszą się martwić, tym, że w tym momencie nie mają wystarczającego budżetu. Taką akcje promocyjną komunikowała jedna z firm zajmujących się dystrybucją sprzętu AGD i RTV. Promocja pojawiła się przed świętami Bożego Narodzenia i nakłaniała ona klientów do zakupu ich produktów i zapłaty pierwszej raty dopiero po dwóch miesiącach. Ponieważ zorganizowanie świąt Bożego narodzenia jest dużym obciążeniem dla domowego budżetu, klienci mogli kupić drogi sprzęt, np. w ramach prezentu, nie martwiąc się za co zorganizują święta.

Przykład księgarni internetowej

Z kolei inne firmy, kiedy ich produkt nie jest jeszcze gotowy bądź czas oczekiwania jest długi oferują natychmiastową nagrodę, którą klient może od razu wykorzystać. Przykładem są księgarnie internetowe, które udostępniają pierwsze rozdziały książki w formie elektronicznej, zanim kurier dostarczy papierową wersję. W ten sposób firmy budują lepsze doświadczenia klientów i skuteczniej skłaniają ich do natychmiastowego zakupu.

Mateusz Kaliszewski

Jestem konsultantem ekonomii behawioralnej. Pomagam firmom wykorzystywać niezwykle cenne, ale naukowo skomplikowane odkrycia ekonomii behawioralnej w wyzwaniach dotyczących różnych obszarów funkcjonowania organizacji. Dostarczam autorski proces i narzędzia do skutecznego projektowania zachowań klientów lub użytkowników, które przekładają się na konkretne efekty biznesowe.

Skomentuj

17 − twelve =